Minna 8 månader

Idag är det Minnas åttamånaders-dag och den har vi delvis spenderat på Östra. Mötet med ketogena-teamet gick bra och dietisten ska försöka komma på några fler recept som Minna kan tänkas gilla.
Det bli även en venport insatt, troligtvis i slutet på sommaren.
 
Nu till Minnas utveckling under månaden som gått!
Min lilla tjej har lärt sig att lägga sig ner på mage från sittande mer och mer försiktigt utan att slå sig, men fortfarande blir hon väldigt arg när hon ligger där och kan än så länge bara ta sig bakåt.
 
Hon säger mamma nu även när hon inte skriker och det är så gulligt att höra det där ordet! Det värmer alltid i hjärtat och jag måste alltid ta upp henne när jag hör det.
Hon är förövrigt väldigt mammig för tillfället. Ingen utanför familjen får hålla henne. Då tittar hon förtvivlat på mig och tar jag inte henne inom 10 sekunder så börjar hon storgråta. Det går inte heller särskilt bra att sitta själv på golvet och leka just nu, inte heller om jag sitter bredvid och leker med henne. Men om hon får sitta i mitt knä och leka, då kan hon leka väldigt länge och väl!
 
Det märks väl att hon blir större hela tiden och att hon blir mer och mer med i olika situationer. För ett tag sedan kunde man ta en leksak ifrån henne utan att hon brydde sig. Det kan man absolut inte nu. Nu blir hon jätte arg och skriker högt om någon tar hennes sak, och hon har även börjat med att tycka att det som en annan bebis eller barn har är det roligaste och det är den saken hon måste ha.
I måndags tog t ex Eleonore en bok från Minna och Minna blev verkligen skit sur! Hon tittade jätte strängt på Eleonore och höjde båda händerna precis som att hon tänkte slå henne. Det blir nog en tjej med hett temprament den här bruden kan jag tro!

 
När det gäller maten är hon även där väldigt bestämd. Försöker vi mata henne och hon inte vill ha så putter hon bort det vi försöker ge henne med en väldig kraft och tittar jätte strängt på oss. Den blicken är inte att leka med, så då är det ingen idé att försöka igen.
 
Minna blir allt stadigare i hela kroppen och i tisdags på Ekenleken övade vi lite på att stå när hon höll i sig. Hon stod jätte länge och hon kunde även förflytta sig en kort bit medan hon höll i sig. En gång släppte hon till och med, troligtvis utan att tänka på det, och stod i flera sekunder utan att hålla i sig alls.
Det var verkligen ett stort ögonblick!

 
Minna har även blivit två tänder rikare den här månaden och fått två stycken där uppe. De båda kom med bara någon dags mellanrum för ett par veckor sedan. Snart har hon hela munnen full av tänder min lilla Minna!

 

Kommentera inlägget här :