Insättning av venport

När Minna vaknade i måndags eftermiddag så hade hon fått feber. Jag tänkte såklart direkt att det inte bli någon operation. Febern höll sig dock på strax över 38 och redan på kvällen gick den ner och höll sig sedan nere.
Vi åkte in tidigt på tisdag morgon och vi fick träffa läkare som tyckte att Minna såg bra ut och vi fortsatte då enligt planerna.
 
 
 Klockan 08:10 gick vi därför upp till operation, vi pratade lite med narkospersonalen innan och klockan 08:30 gick vi in i operationssalen. Ångesten blev väldigt påträngande då men jag försökte hålla mig lugn för Minnas skull. De sövde henne med mask och hon gallskrek, men somnade ganska fort. När de väl tog och lyfte över henne på operationsbordet så gick det inte att hålla tårarna tillbaka längre. De bara forsade och jag fick stanna och andas lite vid dörren innan vi gick ut.
När jag kom ner på avdelningen så låste jag in mig på toan i några minuter och grät ut lite innan jag kunde samla mig och gå ut på en promenad.
 
Operationen tog ungefär 1h och 45 minuter och Minna låg vaken när jag kom upp till uppvaket. Hon låg och tittade helt paralyserad på en sköterska och spände hela kroppen. Jag gav henne lite mat direkt och efter det somnade hon om i ungefär 1,5h till. När hon vaknade fick vi komma ner till avdelningen igen.
 
Hon var ganska pigg till att börja med med efter varje minut blev hon bara tröttare och tröttare. Jag lade ner henne i sängen istället och då låg hon där och tittade ut genom fönstret en stund innan hon somnade om och sov en bra stund. Jag tyckte dock att hon andades väldigt högt och spände kroppen med jämna mellanrum.
Jag sade det till våran sköterska men han tyckte inte att det var något konstigt. När hon vaknade kände jag dock direkt att hon var kokhet och hade 39,6 i feber.
 
Med venporten på plats och med sin nya leksak som jag köpte till henne medan jag väntade på att hon skulle opereras klart.
 
Hon fick alvedon och mådde lite bättre en stund. men sov till och från hela dagen. Jag började oroa mig för blodförgiftning och läkaren satte då in penicillin för att förebygga.
Febern försvann under kvällen och hon har mått ganska bra sedan dess.
Igår lekte hon nästan som vanligt hela dagen, var lite gnällig men annars pigg, så vi fick åka hem på eftermiddagen.
Vi fortsatte med penicillinet ock ska göra det i sju dagar för att inte riskera något, så det känns bra!
 
I natt har hon sovit bra och än sdå länge har hon varit precis som vanligt. Otroligt skönt!
 
 

Kommentera inlägget här :